John le Carré-könyvhöz nagyon óvatosan fogok az utóbbi tíz évben. Nagyon termékeny író, de gyakran nem jó, amit ír. A nem jó alatt főleg azt értem, hogy szószátyár, és néha olyan témát választ, ami teljesen érdektelen. Amiket nagyon élveztem, azok a következők:
Kettős szerepben (Eredeti címe The Little Drummer Girl, mennyivel izgalmasabb, képszerűbb, vonzóbb.)
Az Oroszország-ház (A moszkvai életet éppen úgy írja le, mint amilyen lehetett a nyolcvanas években.)
Egy német kisváros (Ez Bonnra utal, az NSZK ideiglenesnek szánt fővárosára. Az is lett.)
Suszter,szabó, baka, kém (A Karla-trilógia első kötete. Nagy irodalmi teljesítményként ünneplik, és az is, de legalább háromszor el kell olvasni, hogy ezt meglássuk.)
A négy könyvből hármat megfilmesítettek, jó szereplőkkel, de mindegyik forgatókönyve úgy készült, hogy levágtak kanyarokat, hogy érthetőbb legyen a szövevény (the plot).
A soron következő könyv Az üldözött. Most olvastam, és a filmet is megnéztem. Ebben is összevontak karaktereket, és egy-két vékony szálat még beleszőttek, ami alapjában nem változtatott az egészen.
Nagyon közel vagyunk a mához. Mikor véget ért a hidegháború, le Carré sokáig kereste a témáit, de végül a sors kiforogta a 9/11-et, és ismét írhatott egy nagy összesküvésről, amin a világ sorsa áll, vagy bukik. Kincsesbánya egy kémregényírónak. Ebben a regényben a német kémszervezet egyik ága szeretne egészen magasra jutni a muszlim világ bajkeverői között. Ehhez szükségük van arra, hogy kisebb figurák utat találjanak a közepesekhez, és azok talán elvezetnek az igazán nagyokhoz. Mások, ugyanabban a szervezetben úgy gondolják, hogy minden muszlim ugyanolyan veszélyes, és senkivel sem szabad kesztyűs kézzel bánni, és főleg nem egyezkedni. Egy ilyen kétféleképpen megközelített szituáció története a film és a könyv, ahol végül az erőszakos fél győz. Eközben belekeverednek a történetbe mások, ki-ki a maga motivációival, és a végén más emberként kerülnek ki belőle. Emberhalál nincs ebben a történetben, de sokan találják magukat sokkal rosszabb helyzetben fizikailag, morálisan és érzelmileg egyaránt, amikor végül körülnéznek.
A film főszereplője Philip Seymour Hoffman. Éppen most volt egy éve, hogy meghalt. Hogy másképp, mint fürdőszobája padlóján, karjában tű: ahogy egy segítőkész barátja azonnal közölte a sajtóval. Előtte nemigen szerepelt a bulvárlapokban. Mi lett volna érdekes egy alacsony, kövérkés, mindig borostás fickóban, akinek a családi élete is majdnem végig rendezett volt. Az imdb-n, a tőle származó idézetek között az elsőben félig komolyan panaszolja, hogy róla sohasem írták le, hogy helyes. Leírni csak most írnám le, de többször elmondtam. Van aki tanúsítja, hogy mikor a Capote-ért megnyerte az Oscart, azt suttogtam egy hasonló alkatú kollégám fülébe: és még egy helyes kis pocakja is van... Ezt a filmet nézve arra gondoltam, hogy micsoda veszteség a halála, hogy hány olyan filmben játszhatott volna, amiktől a világ egy kicsit jobb lehetne.
Már nem lesz az.
Csak Seymourhoz tudok hozzászólni és nagyon egyetértek veled!
VálaszTörlésÖrülök, hogy ismét találtam egy rokon lelket, vagy pontosabban, hogy kiderült, még egy dologban lelki rokonok vagyunk.
VálaszTörlésDe hogy a csudába tudtad ötödikén kommentelni a 12-dikei bejegyzést?
Én is nagyon sajnálom Seymour elmúlását... Le Carréhoz, azt hiszem, épp e blog csinált kedvet. Meglepett, milyen jó író, legalábbis a régebbi könyvei tetszettek nagyon. Kell ez az olvasónapló nekünk!
VálaszTörlés