2020. október 20., kedd

Paradicsomos savanyúkáposzta

 Vannak oly esetek, mikor a kegyelem irtóztatóbb én is azt mondom, eddig, és ne tovább. Nincs az a pénz, amiért olajban pirítanék prézlit a gombócra. Jobb lesz a túrógombóc tejföllel, a szilvalekváros meg mákkal. Sokáig így voltam a paradicsomos káposztával. Nyilván különböző emlékek fűznek minket hozzá, és G. emlékei pozitívnak tünnek. Legalábbis ő kitartóan kérte  a paradicsomos káposztát évtizedekig, én meg nem, és nem főztem. Nagy könyörgésre egyszer úgy, hogy meg sem kóstoltam, és gondoltam, hogy ezzel letudtam a dolgot. Mostanáig.

Az Ízőrzőkben levesnek főzték, de én megláttam benne a potenciált az egytálételre. Ráadásul a berántásnál Bíró Lajos módszerét* alkalmaztam, végül kivételesen finom lett.

Paradicsomos savanyú káposzta húsgombóccal (2-3 személyre):













1 közepes fej vöröshagymát apróra vágunk és kacsazsíron kevés sóval megpárolunk. A párolás végén hozzáadunk 1 apróra vágott gerezd fokhagymát és egy kevés köménymagot, de ezekkel csak egy percig pirítjuk. Beleteszünk 30 dkg savanyú káposztát és és egy vastag szelet sertéstarját k2-3 darabba vágva, vagy néhány bordányi oldalast darabolva. A húst előre sózhatjuk, borsozhatjuk is. Teszünk hozzá 2 babérlevelet meg egy szárított piros csípős paprikát, és annyi vizet, hogy éppen ellepje az ételt. 1 óráig lassú tűzön főzzük. Közben 25 dkg sertéshúsból fasirtmasszát készítünk, és diónyi gombócokat formálunk belőle. Sütőpapírral bélelt tepsin 200 fokos sütőben 20 percig sütjük. Az egy óra letelte után hozzáöntünk a káposztához 3 dl paradicsomlevet, vagy paszírozott, és esetleg ízesített paradicsomot. Teszünk bele a húsgombócokból annyit, amennyit gondolunk, és még fél órát főzzük a káposztát. A maradék húsgombócokat más ételbe fölhasználhatjuk. Sertészsírral és 1 evőkanál liszttel a zsemleszínűnél sötétebb rántást készítünk, teszünk bele pirospaprikát és kevés hideg vízzel felengedjük. Miután simára kevertük, rászűrjük a káposzta levét, kevergetve felforraljuk, és kb. 15 percet főzzük. Utána visszaöntjük a levet a káposztára, átmelegítjük. Tehetünk bele 2-3 kockacukrot, vagy édesítőszert.

A célcsoport szerint a paradicsomos káposzta ennél sokkal édeseb, de ez így elfogadható. Jobb, ha megbarátkozik a gondolattal, mert ezt a ételt definietely főzni fogom még.

* Külön bejegyzést érdemel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése