2021. szeptember 8., szerda

A Föld körül 2.

 

Gyermekkorom







Anyám halála után ketten maradtunk apámmal. Egy ilyen kicsi gyerek nem érzékeli még a veszteséget, inkább a körülmények megváltozását. Évek teltek el, mire észrevettem a különbséget a mi otthonunk és a falu többi háza között, köztem és a többi gyerek között. Nem voltunk koldusszegények, de mindig éhes voltam. Apám reggel elindult a dolgára, és nemigen jutott eszébe, mit eszem egész nap a reggeli tea és zabkása után. Esténként azt a pár ételt ettük, amit apám készíteni tudott. Azon kívül, hogy némelyik gyerek egy karéj lekváros kenyérrel a kezében szaladt ki játszani, az is feltűnt, hogy bár a ruhájuk ugyanolyan fűfoltos és saras volt, mint az enyém, nem voltak rajtuk több hetes koszpecsétek, mint az enyémen, vagy zsírfoltok, amit még az előző heti marharagu hagyott. A házban ragadt minden, néha nem volt egy tiszta tányér, és a fazék mellé ültünk le enni a piszkos asztalhoz. Feltételezem, hogy apám körülnézett, ki lehetne alkalmas a második feleség szerepére a mi szegényes háztartásunkban, de vagy nem talált alkalmas jelöltet, vagy kosarat kapott, ha valakinek tett is ajánlatot.

Iskolába kezdtem járni hatéves koromban. A tanító megjegyzései vezettek rá, hogy nemcsak a ruhám piszkos, hanem én magam is, és ez már elviselhetetlen volt a számomra. Nem tudom, honnan veszi a hat-nyolcéves gyerek az erőt olyan munkákhoz, amelyek nem rá vannak méretezve, de láttam a világban elég példát arra, hogy kicsi gyerekek felnőtteket megszégyenítő elszántsággal dolgoznak, főleg Ázsiában. Szép lassan elkezdtem gondot viselni magamra, és mindig annyit haladtam előre, amit az erőm engedett. Annyi vizet tettem a felmosó vödörbe, vagy a teknőbe, amit föl tudtam emelni, és mivel tüzet rakni nem tudtam, a víz mindig hideg volt. Kis lépésekben haladt előre változás, és jó hosszú idő eltelt, mire apám is észrevette. Akkor talán megszégyellte magát, mert attól kezdve úgy hagyott ott reggelenként, hogy a tűzre egy nagy fazék víz volt föltéve, amiből tudtam meríteni mosakodáshoz vagy mosáshoz, és szombatonként közösen kitakarítottuk a kis házat. Mire tizenkét éves koromban elkerültem otthonról, már vasalni is tudtam, és a házban olyan tisztaság volt, amire mindig is vágytam, és minden tárgynak, bármilyen kevés is volt a birtokunkban, megvolt a maga helye. Meg tudtam főzni néhány ételt. Nem zavart, ha mindennap ugyanazt kellett ennem, és hogy ezt megszoktam, hasznomra volt a hajókon, ahol szolgáltam, és később Londonban is.

Mindez, amit itt elmeséltem, csak mellékszál volt az életemben. A legfontosabb nekem is ugyanaz volt, mint minden tíz év alatti gyereknek: a bandázás, a kóborlás a patak mentén, a játékok, amikben mindenáron győzni akartam. Jó tanuló voltam. A falunkban nem volt iskola, a három  mérföldre lévő kisvárosba, Matlockba jártunk a társaimmal. Meg se kottyant nekünk a napi kétszeri séta a patak mentén. A rövid távolság alatt a patak a szintkülönbség miatt felgyorsult, ki is szélesedett, és Matlock központjában éles jobb kanyart vett. Ahol feltorlódott a víz, egy pár méteres zúgó alakult ki, amit egy kőhíddal íveltek át. Ugyanebből a szürkés sárga kőből épültek Matlock házai. A derékszög alakban kanyarodó főutcát egyemeletes épületek szegélyezték. A patak innenső partján, a lejtős részen voltak az üzletek, a dombra futó, patakon túli rész csöndesebb volt, és a közepe táján volt az iskola. Hazafelé sokszor elváltam a többi fiútól. Nem mentem át a hídon, hanem a patak kastély felőli partján kapaszkodtam fel a falunk felé. Ahogy elértem a falunk széléig, és átmásztam a vasúti töltésen, Himley Hall parkjában találtam magam.

Bármennyire vágytam is a fiúk társaságára, magányos gyerekkoromban megszoktam az egyedüllétet, és meg is szerettem. A reggeli közös gyaloglás, és az iskolai órák után már vágytam a magányra, ezért szerettem a patak jobb partján felkapaszkodni. A parknak ez a vége nem sokban különbözött a patak másik oldalán található dzsumbujtól. Élveztem a magányos játékot, a kavicsdobálást, az állatok megfigyelését, de nem sok idő múlva már Miranda miatt készültem annyira a délutáni kóborlásra.

Miranda a földbirtokosunk legkisebb gyermeke volt. Egy évvel idősebb volt nálam, és nevelőnő tanította otthon. Nővére, a legidősebb gyermek, már férjhez ment, két bátyja pedig bentlakásos iskolába járt. Kora délutánonként, mikor a leckéi véget értek, szívesen kóborolt ő is a parkban. Véletlenül találkoztunk össze. Első alkalommal mindketten megijedtünk a másiktól, és pár pillanat után elszaladtunk. Én mindennap arrafelé kóboroltam már jó ideje, így, amikor másnap is megjelent, ezt úgy értelmeztem, hogy ő is látni akart. Kilenc éves volt, én nyolc. Egyszerű kérdéseket tettünk fel egymásnak, főleg a játékainkról, és én megbűvölve hallgattam, amikor a babaházáról, meg a babáiról mesélt. Együtt olyan játékokat játszottunk, amiket a park és a patak inspirált. Fogócskáztunk, bújócskáztunk, kuckót építettünk, horgásztunk. Soha még egymás kezét sem fogtuk meg, de nagyon is ragaszkodni kezdtünk egymáshoz. Így értelmeztem azt, hogy én minden hétköznapon, ő meg hetente többször ott volt a patak partján. Tudtam, hogy a kedvemért jön, de ő bizonytalanságban tartott afelől, hogy eljön-e még egyszer egyáltalán. Szúrós megjegyzésekkel éreztette, hogy nem vagyunk egyenrangúak, de egy másik megjegyzéssel már nyilvánvalóvá tette, hogy értékeli a barátságunkat.  Néha hetekig nem találkoztunk. Nyaranta a testvérei otthon voltak, és a társaságuk teljesen lekötötte. Az ünnepek környékén sokszor  hosszabb időre elutaztak a szüleivel, júniusban és júliusban Londonban töltötték a szezont. Amikor hosszabb idő után újra találkoztunk, mindig szebbnek találtam. Tizenegy évesen már arról álmodoztam, hogy gazdag és sikeres ember leszek, belovagolok Himley Hallba és megkérem a kezét az apjától. Persze, nem is céloztam ilyesmire, de tudtam, hogy haragudna, ha azt feltételezném, bármikor lehetek vele egyenrangú. Mikor tizenkét évesen tengerre szálltam, el sem tudtam tőle köszönni. Éppen Londonban volt a családjával, és a lehetőség olyan hirtelen jött, hogy előtte nem is beszélgettünk róla. Vagy inkább én nem akartam szóba hozni, hiszem apám otthon sokat beszélt a jövőmmel kapcsolatos terveiről. Így vesztettem szem elől Mirandát, és az emlékét sokáig dédelgettem. A rákövetkező években olyan nőkkel hozott össze a sors, akik még nálam is nyomorultabbak voltak: szerencsétlen tengerészfeleségek, örömlányok, cselédek. Néha úgy éreztem, én pontosan ezt érdemlem. Miranda barátságát le kell vezekelnem, és nem kerülhetek közel senkihez, aki nemhogy fölöttem áll, de még olyannal sem, aki egyenrangú velem.

Nem tiltakoztam az ellen, hogy ilyen korán elkerülök otthonról. Apám nagyon hamar egyértelművé tette, hogy nem a falusi ács életét szánja nekem. Ha tengerre szállok, a lehetőségeim végtelenek lesznek.

Folytatása következik

1.rész


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése