2021. szeptember 22., szerda

A Föld körül 4.

 

Bejárom a Földközi tengert









A Scylla kiszolgált öreg bárka volt. Még Nelson idejében készült, és részt vett a Napóleon elleni háborúban, eljutott távoli vidékekre, és most kisegítő feladatokat végzett. Anglia és a Földközi tenger kikötői között ingáztunk. Az ott állomásozó hajóknak vittünk utánpótlást, postát, a tiszteknek luxuscikkeket, cseréltük a felszerelést. A legjobb lehetőség volt begyakorolni a tengeri rutinfeladatokat, megismerni a kikötőket, a nehezebben hajózható áramlatokat. Gibraltár olyan ismerős lett számomra, mint a szülőfalum. Marseille-ben úgy eligazodtam, mint Himley Hall parkjában. Málta második otthonom lett, és Észak-Afrika kis kikötői mind emlékezetesek valamilyen kaland miatt, amikbe a többi fiatal tiszttel együtt vetettem bele magam. A kalandokba beletartozott a színes bőrű lányokkal való játékosabb vagy éppen komolyabb enyelgés, ami jó volt, amíg tartott, de az utána következő üresség riasztott, és később nem is kerestem ezeket a lehetőségeket.

A ráérős szolgálat lehetőséget adott arra, hogy felfedezzek magamban egy olyan képességet, amely kihatott egész későbbi életemre, és az alapja lett annak az életformának, amelyet magamnak választottam, és lehetővé tette életem nagy kalandját, ami hozzásegített, hogy családot alapítsak. Banális, de kiderült, hogy remek érzékem van a kártyához, és a szerencsém játék közben sohasem hagyott el, a mai napig sem.  Játszottam mindenféle játékot az egyszerű hazárdjátékoktól a whistig és a skatig. Mindig pénzben, és sokszor nagy tétekben. A zsúfolt hajón gyakran egyedüllétre vágytam, és a kártyaszerencse révén szerzett tekintélyem eredménye volt, hogy nem gúnyoltak emiatt, hanem békén hagytak.

Az ismerős útvonalakon való hajózás lehetővé tette, hogy tengerészi képességeimet és tudásomat tovább tökéletesítsem, és megtanultam olvasni a természet jeleit, a tengeráramlásokat, a szelek változását, és ezek az összetett tapasztalatok nagy magabiztosságot adtak nekem, és további tekintélyt a matrózok, és a tiszttársaim előtt.

Továbbra is kényes voltam a makulátlan külsőmre, a kabinom rendjére, az étkezések pontosságára, de mindenekelőtt a szolgálati szabályzat betartására. Szerencsére megvolt bennem a kockázatvállalás képessége is, és gyakran emlékeztem vissza apám Francis Crozier és James Clark Ross kapitányokról szóló történeteire. A Déli sark felé hajózva többször kerültek olyan helyzetbe, amikor csak a gyors döntések és a hidegvér mentették meg a hajókat és a legénységet. Úgy gondoltam ezekre az esetekre, mint annak a példájára, hogyan lehet elmenni a végsőkig, de csakis egy végletes cél érdekében. Alapelvemmé vált, hogy ne aggódjam olyan dolgok miatt, amelyekre nincs hatásom, de minden követ megmozgassak akkor, ha valóban tenni tudok valamit.

Néhány év után úgy éreztem, nagyobb utakra és nagyobb feladatokra  is vállalkozhatok. Hadnagyi kinevezésemet még a Scyllán kaptam meg, és a következő poszt sem váratott sokat megára. Úgy éreztem, kinyílik előttem a világ, de ezzel az érzéssel nem voltam egyedül. 1869-ben megnyílt a Szuezi csatorna, ami akadálytalan átkelést biztosított India felé.

1. rész             2. rész          3. rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése